Bemærk: ZOO er lukket i dag. Vi åbner igen til Jul i ZOO fredag den 22. november kl. 16.00. Vi ses!
Bemærk: ZOO er lukket i dag. Vi åbner igen til Jul i ZOO fredag den 22. november kl. 16.00. Vi ses!
§ 1. Selvejende institution
Odense Zoologiske Have er oprettet den 1. november 1980 som en selvejende institution.
Institutionens hjemsted og værneting er Odense.
Institutionen er optaget i Det Centrale Virksomhedsregister under CVR.nr. 12 61 05 72. Institutionen er en fond, som i henhold til Lov om Erhvervsdrivende Fonde, § 3, stk. 2, er undtaget fra reglerne i denne lov.
§ 2. Formål
Institutionens formål er som en almennyttig fond at drive en zoologisk have som:
virker til fremme af interessen for og kendskabet til naturen og de vilde dyr i almenheden
præsenterer en dyresamling, der er udstillet på en tidssvarende måde i forhold til dyrevelfærd, forskning og udstillingsteknik
aktivt medvirker til den internationale indsats for at bevare truede dyrearter, og
er en rekreativ, kulturel institution, der via sit virke og i samspil med omverdenen – lokalt, regionalt og nationalt – medvirker til at fremme kvalitet i turismen.
Driften af institutionen skal til enhver tid overholde gældende lovgivning og fastholde sin status som statsanerkendt zoologisk anlæg.
§ 3. Ledelse
Institutionens ledelse består af en bestyrelse, der varetager den overordnede ledelse og en direktør, der varetager den daglige ledelse og drift.
§ 4. Bestyrelse
Bestyrelsen består af 6-9 medlemmer, hvoraf:
A. 2 medlemmer udpeges af Odense Byråd.
B. 1 medlem udpeges af Fynsk Erhverv.
C. 1 medlem med baggrund i zoologisk forskning og undervisning ud-peges af Syddansk Universitet.
D. 1 medlem vælges af medarbejderne.
E. 1-4 medlemmer, der har relevant kompetence fra erhvervs- og kulturlivet i Danmark, eksempelvis forretningsudvikling, oplevelsesudvikling, serviceudvikling og drift af attraktioner og turisme, udpeges af bestyrelsen.
Bestyrelsens funktionstid følger de kommunale valgperioder. Ved det første møde i hver valgperiode udpeger de under pkt. A – D nævnte bestyrelsesmedlemmer de under pkt. E nævnte bestyrelsesmedlemmer. For den pågældende valgperiode vælger bestyrelsen, når de under pkt. E nævnte medlemmer er udpeget, af sin midte en formand og en næstformand.
Genvalg/genudpegning af bestyrelsens medlemmer kan finde sted, dog højst 1 gang for så vidt angår de under pkt. B – E nævnte bestyrelsesmedlemmer.
Udtræder et medlem af bestyrelsen i løbet af en valgperiode, kan der efter ovenstående retningslinjer udpeges et nyt bestyrelsesmedlem for resten af valgperioden.
§ 4. Bestyrelse - fortsat
Bestyrelsens formandskab bestående af formand og næstformand kan efter konkret bemyndigelse fra bestyrelsen i hvert enkelt tilfælde træffe beslutninger, som ellers ville henhøre under bestyrelsens kompetence.
Dispositioner, der rækker ud over havens daglige ledelse og drift – herunder specielt enhver disposition vedrørende havens faste ejendom – kræver bestyrelsens tilslutning.
Formanden indkalder bestyrelsen til møde mindst en gang hvert kvartal. Ekstraordinært møde skal afholdes senest 14 dage efter, at mindst 2 medlemmer skriftligt har fremsat ønske herom.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede.
Bestyrelsen træffer beslutning ved almindeligt stemmeflertal blandt de fremmødte medlemmer. I tilfælde af stemmelighed er formandens stem-me udslagsgivende. I dennes fravær er næstformandens stemme udslags-givende.
Det påhviler bestyrelsen at føre protokol, hvori alle beslutninger indføres med oplysninger om eventuelle afstemninger samt andre oplysninger, som måtte være af interesse for institutionen.
Bestyrelsen fastsætter i øvrigt selv sin forretningsorden.
§ 5. Direktør
Bestyrelsen ansætter en direktør til at varetage institutionens daglige ledelse og drift i henhold til på forhånd fastsatte/aftalte ansættelsesvilkår og funktionsbeskrivelse.
Direktøren fungerer som sekretær for bestyrelsen og deltager i dennes møder uden stemmeret.
§ 6. Formueforhold m.v.
Institutionens drift skal, når bortses fra offentlige tilskud, så vidt muligt hvile i sig selv, og der må ikke finde opsparing sted, udover hvad der er nødvendigt til konsolidering og udvidelse af driften indenfor formålet.
For institutionens forpligtelser hæfter alene dens formue.
§ 7. Signatur
Institutionen tegnes af formanden eller af næstformanden i forening med en direktør eller af tre medlemmer af bestyrelsen i forening.
§ 8. Budget, regnskab, revision
Institutionens regnskabsår er kalenderåret. Regnskabet revideres af en af bestyrelsen valgt revisor, som skal være registreret eller statsautoriseret.
§ 9. Vedtægter
Vedtægtsændringer kan besluttes af bestyrelsen med 75% majoritet.
Ændring af institutionens vedtægter kræver godkendelse af kulturministeren og Odense Byråd.
§ 10. Institutionens opløsning
Institutionens opløsning kan kun vedtages efter reglerne om vedtægtsændringer.
I tilfælde af institutionens opløsning træffer kulturministeren efter indstilling fra bestyrelsen beslutning om eventuelle aktivers anvendelse til de i § 2 nævnte formål.
Således vedtaget af bestyrelsen på et den 10. november 2009 afholdt bestyrelsesmøde.
Her kan du finde Odense ZOOs indsamlingsregnskab og årsrapport.